گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی وارد بغداد شد تا نخستین رئیس‌جمهوری فرانسه باشد که پس از حمله نظامی آمریکا به عراق، به این کشور سفر کرده است

سفری که مانند دیگر رهبران کشورهای غربی با ترس از شرایط امنیتی عراق به‌طور غیرمنتظره و در مدتی بسیار کوتاه صورت گرفت.

شبکه الجزیره گزارش داد سارکوزی در هنگام ورود به بغداد مورد استقبال رسمی جلال طالبانی همتای عراقی خود قرار گرفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک پس از این دیدار ضمن تحسین انتخابات عراق از دیگر رهبران کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا روابط خود را با عراق احیا کنند.

او با اشاره به عزم پاریس در حمایت از عراق در زمینه‌های نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی اعلام کرد: فرانسه سفارت و کنسولگری‌های جدیدی در عراق احداث خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به شرایط در عراق گفت: عراق هنوز چالش‌هایی را پیش رو دارد، اما قادر به پشت سر گذاشتن این سختی‌هاست.

سفر سارکوزی به عراق نشان‌دهنده تلاش فرانسه برای احیای مناسباتش با عراق و همچنین بهبود روابط با آمریکا به حساب می‌آید. ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه در سال 2003 با محکوم کردن حمله نظامی به عراق از همراهی با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خودداری کرده بود که باعث تیرگی روابط پاریس و واشنگتن شد.

جلال طالبانی هم در این نشست خبری سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به بغداد را گامی خوب برای گشودن چشم‌اندازهای جدید همکاری بین عراق و فرانسه توصیف کرد. رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد سفر نیکلا سارکوزی به عراق بیانگر میزان اعتماد جهان به دولت عراق است و تاثیر مهمی در تقویت روابط بین عراق و اتحادیه اروپا دارد.

فرانسه به‌عنوان یکی از فروشندگان بزرگ تسلیحات نظامی در جهان اکنون بیشتر به فکر منافع اقتصادی خود در عراق، بازسازی روابط خود با این کشور پس از سال‌ها تامین تجهیزات جنگی صدام و بهبود رابطه با آمریکاست. سارکوزی در این سفر اعلام کرد که فرانسه به عراق برای بازسازی کشور، بهبود وضعیت امنیتی و نیز بازرگانی کمک می‌کند.

وی همچنین از سفر هیاتی بلندپایه به ریاست نخست‌وزیر فرانسه و وزیر امور خارجه به همراه نمایندگان شرکت‌های فرانسوی به عراق خبر داد که نشان‌دهنده عزم این کشور برای بهره برداری اقتصادی از عراق است.

شرکت‌های نفتی فرانسه از جمله شرکت توتال برنامه‌ریزی مفصلی برای شرکت در مناقصه طرح‌های بلندمدت نفتی عراق انجام داده‌اند.

سارکوزی با اشاره به این مسئله روز گذشته اعلام کرد که شرکت‌های فرانسه را به کار در عراق دعوت می‌کند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم روز گذشته در دیدار با سارکوزی اعلام کرد شرکت‌های فرانسوی که در زمان صدام در عراق فعال بوده‌اند به‌دلیل سیاست‌های گذشته فرانسه در حمایت از رژیم گذشته این کشور جریمه نخواهند شد.

علاوه بر این، پس از شروع فعالیت رسمی باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری، فرانسه در تلاش است روابط سرد شده خود با آمریکا در زمان جورج بوش را بهبود ببخشد.‌همراهی نکردن فرانسه با آمریکا در زمان حمله به عراق باعث شد که دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا بارها انتقادهای شدیدی از این کشور انجام دهد.

آمریکا به خاطر این مخالفت کالاهای فرانسوی را تحریم کرد تا تنش‌ها میان دو کشور افزایش پیدا کند اما سارکوزی از آغاز فعالیت به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه برای نزدیکی به آمریکا تلاش کرده است.

سفر رئیس‌جمهوری فرانسه درست چند روز پس از انتخابات شوراهای استانی و در شرایطی صورت گرفت که دولت اوباما در تلاش برای تقویت نیروهای آمریکا در افغانستان و کاهش مسئولیت‌هایش در عراق است.

دیدار رئیس‌جمهوری فرانسه از بغداد بخشی از سفر دوره‌ای او به منطقه به حساب می‌آید. سارکوزی شب گذشته به مسقط رفت تا با مقام‌های سلطان نشین عمان دیدار و گفت‌وگو کند. او قرار است به بحرین و کویت هم سفر کند.

مالکی: دوران فشار آمریکا بر عراق تمام شده است

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در نشستی خبری پس از دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به اظهارات جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد دورانی که واشنگتن عراق را تحت فشار قرار می‌داد به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: اکنون دیگر آن زمان نیست که عراق درچارچوب سیاست‌های آمریکا تحت فشار قرار بگیرد. مالکی در واکنش به اظهارات بایدن که اعلام کرده بود «عراق باید دست به اصلاحات سیاسی بزند» گفت: دولت عراق به مسئولیت‌های خود واقف است و اگر درخواستی درخصوص اصلاحات باشد، وظیفه دولت و پارلمان عراق است که به آن بپردازند.

کد خبر 75056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز